منتدي رسالة المعادي

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدي رسالة المعادي

منتدي متطوعين فرع المعادي - جمعية رسالة للأعمال الخيرية

semsema
atch_love3
mostafa ezz
7 مشترك

شويه دردشه

mostafa ezz
    رئيس قسم
    رئيس قسم

شويه دردشه Empty شويه دردشه

مُساهمة من طرف mostafa ezz الجمعة أبريل 04, 2008 7:34 pm

كنت حابب اتكلم معاكوا اكتر عن نشاط المكفوفين شويه وباعتباره من اهم الانشطه في رساله
    فهو فعلا من الانشطه اللي ناس كتير بتلاقي فيه نفسها ويمكن تكون مبسوطه اوي وهي بتشتغل فيه
    انا اول حاجه سمعت ان في ناس اصلا بتخاف من المكفوفين والتعامل معاهم ومش متخيلين مثلا هم بياكلوا ازاي وازاي بيحسوا ببقهم وهم بياكلوا
    وحاجات تانيه كتير غريبه ومثيره بالنسبه ليهم، لكن هي حاجات طبيعيه جدا
    فالمكفوفين دول زينا بالضبط في كل حاجه بل كمان ان في منهم ممكن يكون احسن مننا بكتيييييييير اوي وبيفهموا عننا كمان
    يعني في ناس منهم وانا شفتهم بعيني والله بيفهموا اكتر مني في الكمبيوتر او اللغات او.... حاجات تانيه كتير

نيجي بقي لموضوع نساعدهم ليه، في حديث كده انا سمعته ( من فقد إحدى حبيبتيه ولم يجزع وصبر أبدله الله بهما الجنة)
    وفي حديث كمان(ان حوائج الناس اليكم نعمة من الله عليكم فاغتنموها فلا تملوها فتتحول نقما ) فالحمد لله على نعمه البصر و ربما يكون ذلك زكاه عن ابصارنا او ثوابا في الدنيا والاخره بإذن الله.

احلى حاجه يا جماعه بجد لما تشوف حد محتاجلك في خدمه تعملها له والاحلي لما يكون مبسوط منك اوي والاجمل واجمل انه يدعيلك
    بجد هتحس ان الدنيا مش هتقعد لحد وان الخير بس هو اللي بيفضل و تتمني انك كنت تقدمله الخدمه دي احسن ما كنت قدمتهاله او ان انت تقدر تساعده في حاجات كمان، و فعلا نشاط المكفوفين بيوفرلك الحكايه دي .

لو سمعت 3 ردود منكوا بتتطلبوا مني اني اكلمكم عن ازاي تقدر تشارك في النشاط ده، او اكلمكم اكتر عن الرحلات وقسم الصديق الامثل وتسجيل
    الكتب والشرائط للمكفوفين سواء تعليميه ا و غيره او ان احنا مثلا نساعد واحد في عمل رساله ماجيستير مثلا، وباقل وقت ومجهود بسيط
    انا بإذن الله هكلموا..................
    atch_love3
    atch_love3
    مراقب عام
    مراقب عام

شويه دردشه Empty بارك الله فيك

مُساهمة من طرف atch_love3 السبت أبريل 05, 2008 4:46 am

يا ريت والله يا مصطفي تكلمنا أكتر عن النشاط وازاي نساعد فيه
    وتوضح للمشتركينازاي انهم ممكن يخدموا المكفوفين وهما في بيتهم مش لازم يجو النشاط
    وآدي أول رد وان شاء الله هتلاقي أكتر من 5 ردود كمان عيري لأن الموضوع ده مهم جداً
    semsema
    semsema
    عضو مميز
    عضو مميز

شويه دردشه Empty رد: شويه دردشه

مُساهمة من طرف semsema الأربعاء أبريل 16, 2008 6:41 pm

ياريت تكلمنا عنة لانى معرفش فيه حاجة
    ramy emad el din
    ramy emad el din
    مراقب عام
    مراقب عام

مُساهمة من طرف ramy emad el din السبت أبريل 19, 2008 5:53 pm

ربنا يكرمك يا درش وياريت تقولنا كل الي تعرفه عن النشاط
    mostafa ezz
    رئيس قسم
    رئيس قسم

شويه دردشه Empty بقيه الدردشة

مُساهمة من طرف mostafa ezz الأحد أبريل 20, 2008 5:48 am

الحمد لله يا جماعه لقيت 3 ردود علشان كده انا اقدر اكمل،
    اول حاجه كنت عايز ابدأ بحديث جميل انا سمعته هو بقول ( انا تنصرون بضعفائكم) وده معناه اننا لو ساعدنا الناس اللي محتاجين لنا وهم اضعف مننا في حاجات ده ممكن يكون سبب في نجاحنا في حياتنا سواء في الدراسة او غيره او مثلا في حياتنا الاجتماعيه او يكون نصر لأمتنا كلها، او ممكن نحط هدف أكبر هو اننا نرضي ربنا وندخل الجنة.
    ممكن أول نشاط ابدأ بيه هو نشاط الصديق الأمثل، وده معناه او لو في واحد كفيف محتاج يروح مشوار ما عايز يروح مكتبه او يروح اي مشوار ممكن تكون واحده كفيفه عايزه واحده تساعدها في تنقيه هدوم في اختيار الالوان او اي حاجه، وده طبعا بيخلق روح صحوبيه عالي اوي اوي هتحسوا بيه وهيفرق معاكوا اوي.
    تاني حاجه هي الtyping او الكتابه على الكمبيوتر ده لأن الكفيف مش بيعرف يقرا من الكتب، فهو لازم يقرا برايل لو بيعرف ولو مش بيعرف فيه سكه تانيه هقولها في النشاط التالت، المهم لو بيعرف يقرا برايل المفروض علينا اننا نقسم الكتب اللي هو هيقراها سواء كان في ثانوي او جامعه او في ناس منهم كمان بيعملوا ماجيستيرات، المهم كل واحد مننا يكتب جزء من الكتاب على الكمبيوتر وبعدين في طابعة برايل في القسم بيطبع عليها بعد كده، وكل التنسيق اللي في الكلام ده مسئول عنه مسئولة النشاط اللي ممكن تسألوها عن أي استفسار، لكن ده الموضوع باختصار، واحب اعلق تعليقين اول حاجه ان ده هو اكتر نشاط في القسم محتاج متطوعين وتاني حاجه ان اللي بتشتغل فيه اعتقد ان ليه ثواب كبييييييييير اوي لان هو بكده بيساهم بطريقه مباشره وغير مباشره في عمل كيان للكفيف اللي هو بيكتبله لانه بيساعده على تكميل تعليمه، واعتقد ان دي حاجه مهمه.
    نيجي لتالت حاجه هي بقي للمكفوفين اللي مش بيعرفوا يقروا ببرايل ودول الحل في طريق مذاكرتهم وتعليمهم هي الشرائط، المتطوع بياخد شريطين مثلا وكتاب وقدامه اسبوع او اكتر او اقل المهم يسجل الكتاب في الشرايط اللي معاه، وطبعا ده كلا جامد جدا.
    انا بصراحه عايز اقول حاجه واعرف رأيكوا فيها،، هي ان كل حاجه الواحد بيساعد بيها الناس ممكن كمان هي بتكون بتساعده اكتر ما هو بيساعد، اولا الثواب ده اساسي، ثانيا العمل الاجتماعي بوجه عام مفيد اوي لما بتقدم على شغل بيفضلوا اللي عنده خبره اجتماعيا، يعني قصدي ان ده بيخليك تتعامل مع انواع كتيره من البشر تحس بيهم وتعيش همومهم وتغير معاهم جو حياتك اكيد للأحسن، تالت حاجه هي زي انك لو كتبت ملزمه من كتاب ( اللي هي 5 صفحات) او سجلت شريط لكفيف مهو اكيد ده هيفيدك حتي لو كان الكلام ده مش في مجالك بس اكيد هيفيدك وحتي لو مفادكش من الناحيه العليمه او مضمونه مش حلو، ممكن مثلا يعودك تكتب اسرع على الكمبيوتر وانت بتعمل chat او اي حاجه.
    فأنا نفسي اسمع ردودكوا في الحته اللي فاتت دي بالذات، لأن فعلا الموضوع ده لو قسناه على اي عمل خير بيتعمل هتلاقيه انه مفيد للشخص اللي بيعمله ممكن اكتر كمان من ال الشخص بيقدمه.
    احب اقولكوا انا لسه في كلام كتير اوي اوي عايز اقوله ، بس مش عايز اطول عليكوا، هستهي ردودكوا الأول و بعدين ارد بإذن الله.
    ramy emad el din
    ramy emad el din
    مراقب عام
    مراقب عام

مُساهمة من طرف ramy emad el din الأحد أبريل 20, 2008 6:07 am

بجد يا درش ربنا يكرمك بس يا ريت متحرمناش من مواضيعك الجميله دي
    atch_love3
    atch_love3
    مراقب عام
    مراقب عام

مُساهمة من طرف atch_love3 الجمعة أبريل 25, 2008 2:26 pm

تسلم ايدك يا مصطفي باشا علي التقديم الهايل اللي انتا قدمته عن نشاط المكفوفين
    وععلي فكرة نشاط المكفوفين ده اول نشاط انا اتطوعت فيه في رسالة وكنت براجع علي الكومبيوتر علشان الغلطات الناتجة من سرعة الكتابة وهكذا......
    وطبعا انا مش هطول عليك بس بجد انا نفسي تحكيلنا بالتفصيل ايه اللي بيحصل في النشاط
    NoOoR
    NoOoR
    عضو فعال
    عضو فعال

مُساهمة من طرف NoOoR الثلاثاء مايو 06, 2008 10:05 pm

ربنا يكرمك اي مصطفى
    بجد يا شباب النشاط دة من احلى الانشظة اللى فى رسالة
    ومش هتصدقوا كلامى الا اما تتعاملوا معاه وتشاركوا فيه
    انا مش بقول كدة علشان تشاركوا وبس
    صدقونى فى حاجات كتير هتتغير جواكم لما هتشاركوا فى النشاط دة
    انا مش قادرة اوصفهالكم بس انا فعلا حساها
    maro
    maro
    عضو مميز
    عضو مميز

مُساهمة من طرف maro الأربعاء مايو 07, 2008 4:24 am

بارك الله فيك
    وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
    hend
    hend
    رئيس قسم
    رئيس قسم

مُساهمة من طرف hend الإثنين مايو 12, 2008 2:55 pm

يا مصطفي انت ديما عند حسن ظن الناس

وانا معاك في ان نشاط المكفوفين من احسن الانشطه في الدار وربنا ديما بيرزقه بمتطوعين ومواظفين مؤمنين بالنشاط وبيتقي ربنا فيه من اول حازم ومني واماني ودلوقتي رابحه وياسمين
    ويارب النشاط يفضل كده علي طول .
    وعلي فكره ده النشاط الوحيد الي لو طلب مني حاجه مقدرش اقول لا ولو عايزه اعمل حاجه في رساله وميش لقيه
    شغل في اي نشاط بروح المكفوفين اعمل اي حاجه وبلقيه فيه شغل

الوقت/التاريخ الآن هو السبت يوليو 06, 2024 4:50 am